Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése
TÁMOP-3.1.7-11/2-2011-0531
“Példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkező referencia-intézménnyé válás” c. pályázat megvalósítása
A projekt célja
Projektünk legfontosabb célkitűzése, hogy referencia-intézményként folyamatosan és differenciált kínálattal szolgáljuk a hálózati tanulási folyamathoz a mintákat, kidolgozott jó gyakorlatainkat felkínáljuk a velünk együttműködő intézményeknek.
Innovatív tantestületünk felkészül a jó gyakorlataink átadására, és nyitottá válik más intézmények tapasztalatainak átvételére. Szakmai műhely működik kompetencia-alapú oktatás és az IKT technológiák alkalmazása területeken, s ehhez megteremtjük a szükséges szakmai és technikai feltételeket.
Referencia területeink, melyek felkészülésünk és kínálatunk szerves részét képezik:
A kompetencia alapú nevelési, oktatási programot átfogóan, mintaadóan alkalmazó, az infokommunikációs technológiák alkalmazásában példaértékű intézmény.
Jó gyakorlataink:
- Kooperatív tanulási módszer alkalmazása magyar órán
- Kooperatív tanulás és IKT eszközök a matematika órán
- “A természet varázsát ontja bőven…” – természetismereti verseny
- COMENIUS Iskolai együttműködések: nemzetközi osztály
- Kompetenciafejlesztő idegen nyelvi karácsonyi vetélkedő
A projekt megvalósítása során végzett fő tevékenységeink:
- Pedagógusok felkészítése, továbbképzése
- Eszközök beszerzése
- A referencia-intézményi működéshez szükséges dokumentumok elkészítése
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság ideje alatt folytatjuk a jó gyakorlataink gyűjtését, nyilvánosságra hozatalát. Iskolai honlapunkon külön linket hozunk létre a szolgáltatások és az eredmények bemutatására. A program befejezése után 30 fő pedagógus és 4 fő vezető válik alkalmassá arra, hogy a referencia-intézménnyel kapcsolatos feladatokat ellássa.
A fenntarthatóság ideje alatt belső szakmai képzéseken keresztül biztosítjuk újabb kollégák felkészítését, a tapasztalatok átadását.
Az esélyegyenlőség érvényesülése
Esélyegyenlőségi terv megléte
Környezeti fenntarthatóság
- Környezettudatos menedzsment és tervezés
Partnerség építés a projekttervezés és végrehajtás során - Fenntartható fejlődést szolgáló megvalósítás és fenntartás
Partnerei vagy társadalmi környezete számára szervezett környezettudatos vagy fenntarthatóság tanulásával kapcsolatos akciók, események száma: 1.
Az intézményi fejlesztési terv megvalósítása
Felkészítések, továbbképzések
2012. szeptember 27-29.
Személyiségfejlesztés pedagógusoknak a stressztűrő-képesség növelése érdekében
A 30 órás nevelőtestületi továbbképzésen 30 fő vett részt, mely segítséget nyújtott a pedagógusoknak az oktató-nevelő munka során jelentkező testi, szellemi, érzelmi kimerülés megelőzésében. Képessé tette a pedagógusainkat önismeretük, önreflexiójuk fejlesztésével a kiégési folyamat állomásainak felismerésére. Segített őket motivációjuk tisztázásában, tudatosításában. Relaxációs, stressz-csökkentő technikák megtanításával hozzájárult a pedagóguspálya lelki terheinek csökkentéséhez, a kiégés megelőzéséhez, az egészségtudatos magatartás mindennapi alkalmazásához, az életvitel megváltoztatásához, a stressztűrő-képesség fokozásához, és ezáltal az oktató-nevelő munka minőségének javulásához.
2010. szeptember 15.
Intézményi csoport felkészülése felsőoktatási gyakorlóhely funkció vállalására
A képzésen intézményünkből két fő vett részt. A képzés célja az volt célja, hogy a referencia intézményeket, azok érintett kollégáit segítse abban, hogy tudatosan és eredményesen felkészülhessenek arra, hogy felsőoktatási intézmények partnerintézményévé, szakmai gyakorlóhellyé válhassanak. Megismerkedtek a megújult pedagógusképzés szemléleti változásával, tanuláselméleti hátterével, gyakorlatorientált módszertanával. Felmérhették intézményünk jelenlegi felkészültségi szintjét és megismerték a minimálisan elvárt feltételeket (jogi, szervezeti, humán-erőforrás, stb.).
2012. szeptember 15-16.
PR-tevékenység és célirányos kommunikáció
A továbbképzés a leendő referenciaintézmény szolgáltatói piacon történő megjelenését segítő tevékenységeket vázolta fel.
A PR fogalmak tisztázásával alapozott a képző, majd olyan helyzetgyakorlatokat tartott, amelyek a marketing kommunikációt erősítették. Önálló feladatként meg kellett fogalmazni a referencia-intézmény erősségeit bemutató kommunikációs üzenetet, illetve feladat/eszközmátrixot kellett készíteni a jó gyakorlatok terjesztéséhez, bemutatásához, eladásához kapcsolódóan.
2012. szeptember 20-22.
Érzelmi intelligencia
Csoportos, 30 órás továbbképzés volt melyen három fő vett részt intézményünkből, mely a következő témákat ölelte. fel.
- A pedagógusmesterség gyakorlásához szükséges kompetenciák
- Az érzelmi intelligencia fogalma és elméleti modelljei
- Az érzelmi elme és a racionális elme működésének jellemzői
- Az érzelmi tudatosság fejlesztése
- Az “érzelmi agy”, az érzelmi intelligencia idegrendszeri alapjai
- Az érzelmek kifejezése
- Az érzelmi intelligencia fejlődés-lélektani aspektusai
- Az érzelmek kezelése
- A képzés gyakorlati részében megismert módszerek alkalmazásakor felmerülő nehézségek, az alkalmazó kompetenciájának határai
- A kompetencia határok tisztázása, a továbbképzés során alkalmazott gyakorlatokhoz tartozó instrukciók megbeszélése
2012. szeptember 28-29.
Referencia – intézményi működéshez szükséges szervezeti, oktatásszervezési, szolgáltatásszervezési feltételrendszer kialakítása
Csoportos, 15 órás továbbképzés volt melyen két fő vett részt intézményünkből. A továbbképzés felkészített arra, hogy a hálózati tanulás intézményi munkaformáit hogyan építsük be intézményünk mindennapi gyakorlatába. Bemutatta a referencia-intézményi tevékenység egyes elemeit:
- tervezési feladatok
- a hospitálási rendszer erőforrásainak, feltételeinek kidolgozása
- részvétel megszervezése helyben vagy más helyszínen
- műhelymunka megszervezése
- látogatók fogadása
- tájékoztatás, kommunikáció
- ellenőrzés, értékelés, dokumentáció
2012. október 19-21.
Felkészítés a mentorálás mesterségére
Csoportos, 30 órás, akkreditált továbbképzés volt, melyen hárman vettünk részt. A képzés felkészítette az intézményben dolgozó pedagógusokat a mentori munkára, tanácsadói attitűdjük, felnőttképzési kompetenciáikat formálta, segítette a mentorálás módszertanának elsajátítását.
- az adaptáció tényezői és nehézségei
- mentorkompetenciák tudás, képesség, attitűd
- a mentorálás sikertényezőinek áttekintése
- mentor szerepek és feladatok
- a mentori kommunikáció jellegzetességei
- mentori feladatokhoz rendelhető módszerek
- az adaptáció támogatásának módszertana
- a mentor egyéni fejlesztési tervének összeállítása
2012. október 26-27.
Hálózati együttműködések, kapcsolatok
Csoportos, 15 órás továbbképzés volt melyen három fő vett részt intézményünkből. A továbbképzés a hálózatépítéssel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtott:
- az intézményközi, horizontális tanulás megszervezése,
- a referenciaintézmények saját hálózatainak, valamint az önfejlesztés formáinak kialakítása,
- a helyi innováció hálózati kiterjesztése és a hálózati intézmények tudásának adaptálása,
- a pedagógiai hálózatok sajátosságai,
- a hálózatépítéshez szükséges specifikus eszköztár.
2012. október 29.-november 4.
Felkészülés a gyakorlóhelyi mentori feladatokra
A továbbképzés alatt a programban résztvevők felkészültek a tanárjelöltek gyakorlati képzésének irányítására, a gyakorlatvezető mentortanári feladatok ellátására a pályakezdők munkahelyi beilleszkedésével kapcsolatosan a felsőoktatási intézmények által fenntartott gyakorlóiskolákban, partner iskolákban és külső gyakorló helyeken.
A továbbképzés keretében sor került: a szakterületi szakismeretek továbbfejlesztésére, a tanári képesítés megszerzésének követelményeiben meghatározott képzési célok közvetítésére, a tanárjelöltek gyakorlati képzésének szervezésére, irányítására és a pedagóguskompetenciák fejlesztésére való felkészülésre.
A képzés segítséget nyújtott a fontos hazai és nemzetközi, új kutatások megismeréséhez, a gyakorlóhelyi mentortanár feladatainak megismeréséhez (gyakorlati példákon keresztüli tapasztalatszerzés által), az attitűdjük és befogadó szemléletük fejlesztéséhez.
A szakmai megvalósítók kidolgozták az alábbi dokumentumokat:
- fejlesztéseket irányító teamben végzett tevékenység
- referencia-intézményként való működés belső szabályainak kidolgozása
- belső – nevelőtestületi, munkaközösségi-, szakmai műhely – munkában való részvétel
- eljárásrendek, dokumentumok, minőségbiztosítás kidolgozása.
A projekt végén sajtóközleményben tájékoztattuk a nyilvánosságot.